DE UITHOORNLIJN

De Uithoornlijn is onderdeel van de Amsteltram, een nieuwe hoogwaardige tramverbinding tussen Amsterdam-Zuid en Uithoorn. De Amsteltram, lijn 25, bestaat uit twee delen: de Amstelveenlijn en de Uithoornlijn. In december 2020 is de Amstelveenlijn in gebruik genomen. De Uithoornlijn zal hier op aansluiten. Naar verwachting wordt de Uithoornlijn in de zomer van 2024 in gebruik genomen. Met deze nieuwe tramlijn is er straks één verbinding die je binnen een half uur van het centrum van Uithoorn naar het knooppunt Station Amsterdam-Zuid brengt.

DE ROUTE VAN DE UITHOORNLIJN

De route van de Uithoornlijn loopt straks via het tracé van de voormalige spoorbaan tussen Amstelveen en Uithoorn. Het beginpunt van de Uithoornlijn is Amstelveen Westwijk, daar waar de Amstelveenlijn eindigt. Er komen in totaal drie haltes:

  • Aan de Zoom
  • Uithoorn Station, het huidige busstation
  • Uithoorn Centrum, bij restaurant Het Spoorhuis.

De nieuwe tramlijn krijgt een overbrugging over de N201 en een onderdoorgang bij de Zijdelweg. Bij alle haltes worden nieuwe parkeerplekken voor auto’s en fietsen aangelegd.

MODERNE 15G-TRAMS

Op de nieuwe Uithoornlijn gaan straks de spiksplinternieuwe 15G-trams rijden. Deze moderne trams hebben aan beide uiteinden een bestuurderscabine en rijden in twee richtingen. Een lage vloer maakt het instappen voor mindervalide reizigers en voor mensen met een kinderwagen extra makkelijk. Ook heeft iedere tram een rolstoelplank die de bestuurder kan bedienen. De 15G-trams zijn voorzien van wielflenssmering om het piepen in de bochten tegen te gaan. Ook zijn ze uitgerust met zandstrooiers, camera’s aan de zijkant, een blackbox en klimaatbeheersing voor zowel de bestuurder als de passagiers. De 15G-tram is kortom een snel, comfortabel en veilig vervoermiddel.

PRIMEUR: EERSTE TESTTRAM OP DE UITHOORNLIJN

Woensdag 23 augustus 2023 reed de allereerste testtram over het nieuwe spoor door Uithoorn en legde succesvol het hele tracé vanaf het opstelterrein tot aan halte Uithoorn Centrum af. Een mijlpaal: vanaf nu rijden er tot de zomer van 2024 met regelmaat testtrams door Uithoorn.

Sinds juni 2023 wordt er volop getest bij de Uithoornlijn, zoals de bovenleiding en de bijbehorende systemen. Voor de omgeving was dit niet altijd zichtbaar maar daar komt nu verandering in. De eerste testrit over het nieuwe tracé is dan ook een hoogtepunt voor de vele betrokkenen. “Eigenlijk werken we met de aannemer al sinds 2020 aan de Uithoornlijn. Dat dan nu zo’n 3 jaar later de eerste tram over het nieuwe spoor rijdt, is een absolute mijlpaal. Daar hebben we samen met ons projectteam, Dura Vermeer en alle betrokken partijen de afgelopen jaren keihard naar toegewerkt”, vertelt projectmanager Marieke Hietbrink.

“Het betekent overigens niet dat ons werk er al op zit”, vult ze aan. “Ondanks dat de testperiode is gestart zijn we nog volop bezig met afrondende werkzaamheden en het testen van systemen. Vanaf februari 2024 leidt GVB zo’n 250 personeelsleden op voor dit traject: van trambestuurders tot medewerkers Service & Veiligheid en Verkeersleiding.” Door al die verschillende onderdelen duurt het testen tot zomer 2024.

OPVALLENDE VERSCHIJNING

De gekleurde 15G-tram in de huisstijl van de Uithoornlijn kan dus nu steeds vaker worden gespot. Ook in Uithoorn. De tram is een opvallende verschijning die vooral (jonge) verkeersdeelnemers, voor wie de tram in het lokale verkeersbeeld nieuw is, moet attenderen op zijn komst. Dit natuurlijk naast de standaard waarschuwingsonderdelen zoals de bel, knipperlichten en spoorbomen.

DE WEEK VAN DE UITHOORNLIJN: FOCUS OP VEILIGHEID

Tijdens de hele testperiode staat veiligheid voorop. “Om die reden organiseren we van 30 oktober tot en met 3 november de week van de Uithoornlijn. Een week waarin we veiligheidslessen geven op basisscholen die in de buurt van de tramlijn liggen”, weet Marieke te vertellen. Ook andere basis- en middelbare scholen in Uithoorn krijgen informatie en een lespakket aangeboden waarmee leraren en leerlingen aan de slag kunnen.

Daarnaast worden bewoners en weggebruikers tijdens de hele testperiode herhaaldelijk en op verschillende manieren geïnformeerd over de komst van de tram. Van nieuwsberichten in de plaatselijke krant, borden langs de weg en milieuvriendelijke graffiti bij overwegen, die overigens vanzelf weer verdwijnt. “Deze acties maken deel uit van een publiekscampagne om bewustwording en veiligheid met betrekking tot de komst van de tram te benadrukken”, licht Marieke toe.

RIJ VANAF ZOMER 2024 MEE!

Alle testritten vinden om veiligheidsredenen zonder passagiers plaats. In de zomer van 2024 gaat de Uithoornlijn rijden mét passagiers. Vanaf dat moment vormen de Uithoornlijn en Amstelveenlijn samen de Amsteltram. De eerste regionale tramverbinding van en naar Amsterdam.